Felhőatlasz

play-Cloud-Atlas-blu-ray-disc

Nekem így tetszett: 9,5

A jó: a színészek, a jelmezek, a maszkok, a díszletek, a forgatókönyv, a rendezés… kihagytam valamit?
A rossz: kicsit rapszodikus, apróbb baklövések.
És a csúf: mindent vagy semmit.

A filmnek hál’ Istennek úgy ültem neki, hogy nem néztem meg a bemutatót előtte. Akartam csatolni, de megnéztem néhányat, és letettem róla. Borzalmasak egytől egyig. Nem elég, hogy képtelenek megfogni a lényeget, még el is rontanak egy csomó későbbi filmjelenetet azzal, hogy 5 másodpercet megmutatnak belőle előre. A bemutatók nézegetését tehát nem ajánlom.

Magát a teljes filmet viszont annál inkább. Mielőtt nekikezdenénk, ajánlott mindent elfelejteni, amit a Felhőatlaszról tudni véltünk. Miért? Egyszerűen azért, mert a annyira bonyolult és sokrétű, hogy bármilyen skatulyába próbáljuk belehúzni, egészen biztosan ki fog lógni belőle. Sajnos a kiadók megpróbálták, és nagyon mellé lőttek – nem tudtak mit kezdeni a film üzenetével.

A bonyolult történet egyszerre hat szálon fut, amik valójában annyira lazán kapcsolódnak, hogy sokkal inkább lehetne hat különálló történetről beszélni, amiket összeköt néhány motívum. A háromórás játékidő így már nem is olyan sok, hisz alig fél óra jut minden egyes szálra. Ennek ellenére kapkodásnak nyoma sincs, habár az események gyorsan pörögnek.
A tempó és a párhuzamos elbeszélés miatt a film befogadása munkaképes állapotot igényel, amennyiben a nézőnek magának kell összeraknia a kirakós darabjait. Ezzel együtt egy második megnézés szinte természetesen adja magát.

Az alkotás alapjául egy regény szolgált (amit egyszer biztosan el fogok olvasni), de egy minden szempontból valódi mozival állunk szemben. A forgatókönyvön egyáltalán nem érezhető az adaptációkra jellemző izzadtságszag, a rendezők pedig kihozták belőle a maximumot. Mindegyik szálnak megvan a saját látványelemei: a jelmezeket és a maszkokat, a díszleteket és az animációkat mindenhol nagyon eltalálták. A színészek lubickolnak a szerepeikben – mert hogy több is van nekik: szinte mindenki megjelenik minden szálon, különböző hangsúllyal, néha gyökeresen eltérő karaktereket alakítva.

Mindent összevetve egy igazán erős és egyedi filmmel állunk szemben – ajánlani viszont pont emiatt jó szívvel nem tudom. Vagy imádja valaki, vagy utálja. Efelől sajnos mindenkinek magának kell döntenie.

Hivatkozások:
[a]http://www.imdb.com/title/tt1371111/
[b]http://www.port.hu/felhoatlasz_cloud_atlas/pls/w/films.film_page?i_film_id=132328

Reklámok

2 című bejegyzés “Felhőatlasz” gondolatot, hozzászólást tartalmaz

  1. Jócskán késve jutottam el addig, hogy megnézzem. Hosszú volt. Nem annyira, mint a Farkasokkal táncoló vagy mint a Red Cliff, de azért hosszú. De nem unalmas. Jó volt. Bár nekem azért kicsit túl “hálivúdi”. A Port.hu-ról linkelt kritikákból én inkább a szigorúbbak felé hajlok. Mellesleg az egyik nagyon ágált a magyar szinkron ellen – én azzal néztem, ha hiba is volt (az “ősemberek” társalgási stílusa pl. kifejezetten jópofa volt néha, legalábbis nekem tetszett). Az öregek roppant aranyosak voltak néha! Nálam 10-ből 7 pont fölé csak a harmadik harmadában kezdett bekacsintgatni és csak ideiglenesen. Aztán meglepett, hogy a Wachowski fivérekből időközben húg és báty lett – látszik, hogy sok éves kihagyásokkal követem csak a híreket…

    Előzetesen szokásom szerint kb. semmit sem tudtam róla. Nálam nem mindent vagy semmit lett – hanem a kettő közt. Egyáltalán nem utálom, de ahhoz, hogy imádjam többet kellett volna kapnom tőle valamelyik részterületén. Számomra jól teljesített mindenben, de nem emelkedett ki semmiben (mondanivaló, látvány, kaland, humor, dráma stb.).

  2. A statisztikát elsősorban az ismerőseim visszajelzései alapján csináltam, de úgy látszik, most megdőlt. 😛

    A könyvet is beszereztem már, lehet, hogy arról is lesz egy bejegyzés, ha lesz időm elolvasni valamikor…

Vélemény, hozzászólás?

